#Fotograferen scherptediepte

De afgelopen weken heb ik een aantal herfst en winter foto’s geschoten. De herfst en winter zijn mijn favoriete seizoen om te fotograferen. De mooie herfsttinten geven een foto een gezellige sfeer. Veel mogelijkheden qua omgeving om een foto te schieten. De laatste tijd maak ik vaker foto met het scherptediepte effect. Je focust dan om het onderwerp dat jij het belangrijkste vind de omgeving er omheen vervaagd. Dit geeft een foto meer rust, de aandacht wordt op het belangrijkste gevestigd. De camera instelling die ik gebruik is AM. De diafragma instelling stel ik meestal laag in 3.5 – 5.5 zodat het onderwerp er heel mooi uit komt en de achtergrond wazig in beeld is.

Foto 1. Paarse bloem

IMG_6633

Deze foto heb ik rond de kerstdagen gemaakt. Het weer was toen nog zacht en deze bloem stond nog in de tuin. De focus bij deze foto licht duidelijk op de bloem, de omgeving eromheen is wazig. Dit geeft de foto meer expressie. Het ene wat ik ingesteld heb ik het diafragma de sluitertijd en ISO had ik niet ingesteld. Instelling van de camera: diafragma: 5.6 sluitertijd: 1:400 en de ISO 1600. Het geheel geeft een mooi effect en het is ook vooral veel uitproberen.

Foto 2. Wijnglas met bramen

IMG_6434

Deze foto heb ik in de zomer van 2015 gemaakt het was vrij zonnig en een ideale dag om foto’s te schieten. Die dag was ik al op pad geweest met de camera en hadden we bramen geplukt. Ik wilde nog wat met de bramen doen en bedacht mij opeens wat voor effect een glas zou doen in combinatie met een spiegel. De focus heb ik gericht op het glas met bramen, de waterdruppels die je ook nog duidelijk door het glas. Op de achtergrond sta ik zelf gemaakt via de spiegel. Ik was echt enthousiast toen ik het resultaat van deze creatieve foto zag.

Het is gewoon zo leuk om nieuwe composities en locaties te bedenken. Ik hoop dat er binnenkort sneeuw gaat vallen, daar kun je ook zo veel creatieve foto’s mee maken en dat levert weer mooie beelden op. Dus Let it snow Let it snow…

Lees ook mijn eerste artikel over fotograferen #Fotograferen: hoe ik begon

Geef een reactie

