[LIFESTYLE] Mijn gezonde leefstijl deel 1

Vandaag vertel ik wat meer over hoe ik mijn gezonde leefstijl ben begonnen en wat ik hier voor hebben gedaan qua voedingen en beweging. Vandaag deel ik mijn voeding en in deel 2 vertel ik meer over hoe ik ben begonnen met sporten.

In mijn jeugd hield ik mij nooit echt bezig met eten, ik at gewoon mee. Rond mijn 18e ben ik mij meer gaan verdiepen in voeding en er ook voor gekozen om de voeding om te gooien.Waarom? dat lees je hier

Mijn interesse in voeding is de afgelopen jaren steeds meer gegroeid door mijn studie ben ik er ook dagelijks mee bezig en weet ik wat voor invloed het heeft op je lichaam.

Waarom ik mijn leefstijl veranderde? 
Ik merkte dat ik geen energie had, moe en futloos  en at meer dan dat ik verbrande en dat betekent dat je zwaarder kunt worden. Ik zat toen nog in mijn groeiperiode en het was niet te bedoeling om af te vallen, maar gezonder en fitter worden. Het begon met een combinatie van sporten waar ik later wat meer over vertel. Belangrijk is om je eigen patroon te vinden wat voor jou werkt!

Ontbijt: Vroeg had ik moeite met ontbijten en was moeilijk om te eten want het was vroeg en niet lekker. Ook kreeg ik vaak naar een uur al weer een hongergevoel. Ik at toen ’s ochtends altijd brood. Voor mij persoonlijk werkt brood in de ochtend niet. In brood zitten snelle koolhydraten en deze zijn snel uitgewerkt waardoor ik weer snel een tussendoortje moest hebben. Tegenwoordig lukt het ontbijten veel beter, ik ontbijt ook uitgebreider en wissel af met havermout, kwark met veel fruit noten of kaneel en honing.

Tussendoortjes: Vroeger at ik vaak van die liga koeken waar veel suiker in zit. Tegenwoordig eet ik liever een klein koekje of rijstwafel met hummus of huttekase.
Fruit en noten eet ik ook graag en ja natuurlijk eet ik ook gewoon chocolade of een gebakje heerlijk toch en dat kan ook wel, alles met maten

Lunch: De lunch heb ik niet heel veel aan veranderd ik eet volkorenbrood alleen het broodbeleg is anders. Ik kies nu vaker voor magere producten als kipfilet, hummus en huttekase. Ook ik eet gewoon pindakaas en Nuttela pasta hier ben ik echt dol op. Ik varieer veel en dat werkt voor mij goed. Soms neem ik een wrap mee naar college of eet ik een eiwrap.

Drinken: ik heb alle frisdranken en fruitsappen geschrapt uit mijn voeding. waarom? ten eerste: frisdranken bevatten heel veel suiker, zelfs de spa water zit veel suiker in. Ten tweede ik kan niet goed tegen prikdrinken en vind het ook niet heel lekker. Voor mij was dit niet moeilijk om afstand van de frisdranken te doen. In mijn omgeving hoor ik vaak dat ze niet zonder frisdrinken kunnen. Dan is het in het begin wel lastig om alles te schrappen. Je kunt ook kiezen voor af en toe frisdrank en daarnaast thee/koffie en water. Ik zelf merk dat ik mij fitter voel en minder futloos nu ik geen frisdrank meer drink. Daarnaast drink ik geen alcohol, dit schilt ook in energie-inname.

Avondeten
De kant en klaar maaltijden heb ik vervangen. Ik maak sauzen en soep nu zelf. Ik eet geen zout bij de groenten, dit krijg je in de voeding genoeg binnen en is ook niet goed voor de gezondheid. Teveel zout kan een hoge bloeddruk veroorzaken en kan gevolgen hebben .
Vlees: ik eet wel gewoon dagelijks vlees, maar kies wel bewuster en geen geparneerd vlees meer afgewisseld met vis.

Wat mijn ervaring nu is?
Ik voel mij beter en merk dat ik meer energie heb. Vooral het weg laten van frisdrank en kant-en-klaar maaltijden heeft na mijn idee veel opgeleverd. Veel minder inname aan suiker, zout en E-nummers.

In de volgende deel schrijf ik meer over hoe ik ben begonnen met sporten en wat het mij heeft opgeleverd.

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “[LIFESTYLE] Mijn gezonde leefstijl deel 1

Geef een reactie

