Goede redenen om te bewegen

De ene vind het leuk de andere denkt misschien wel hé nee, sporten. Uit onderzoek blijkt dat we op een dag teveel zitten. Veel zitten is niet goed voor het lichaam, klachten als nek, rug en dan nog eens hebben van de rest van het lichaam. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseert daarom om dagelijks 30 -60 minuten matig tot intensief te bewegen. Dit gebeurt in het dagelijks leven met de dagelijkse activiteiten, fietsen wandelen en sporten.
water, pink, and drink afbeeldingDe belangrijkste reden om te bewegen heb ik hieronder beschreven dit keer geen standaard punten als conditie en fit worden maar meer betrekking op gezondheid, want waarom is bewegen zo belangrijk?

Uit onderzoeken blijkt dat bewegen een positief effect heeft op zoals lichaamsgewicht, percentage lichaamsvet en bloeddruk. Een actieve leefstijl verlaagd het risico op het ontstaat van verschillende aandoeningen: diabetes mellius type 2  ook wel suikerziekte en hart en vaatziekten. Bij lichamelijke fitte mensen met diabetes mellitus type 2, hartaandoeningen, hoge bloeddruk en obesitas geassocieerd met een lagere sterfte. Daarnaast is bewegen goed voor het hart en bloedvaten deze blijft in conditie en verlaagd de bloeddruk De verdere voordelen kun je lezen op Hartstichting.

Natuurlijk is bewegen maar een deel van een gezonde leefstijl, denk aan gezonde voeding, niet roken en matig met alcohol.

Jongert, M.W.A. TIJD. PRAKT.ONDERST. (2012)

Eerlijk is eerlijk ik vond sporten vijf jaar geleden ook niks. Vroeger had ik wel op een sport gezeten wat je dan deed met je klasgenoten gym en streetdance dat was toen ik nog mini Marit was. Daarna nooit meer gesport, vanaf mijn 18e was dan eindelijk zover ik begon weer te sporten. Ik schreef al eerder een artikel hoe ik ben begonnen deze kun je hier lezen.

De reden dat ik nu sport is 
– Ik voel mij beter/vrolijker
– Mijn conditie is beter, niet meer buiten adem als ik een trap op loop
– Ik kan mijn energie kwijt in sporten
– Met muziek is sporten sowieso leuker en gaat het makkelijker
– Ik vind het leuk, wie had dat verwacht

Volgende keer vertel ik meer over energiebalans en hoe je tot veranderingen kunt komen voor sport als gezondheid.

Volgen jullie mij al via bloglovinInstagram dan blijf je op de hoogte van alle blogs.

x

 

2 gedachten over “Goede redenen om te bewegen

Geef een reactie

