Voedingsblogs, waarom je niet alles moet geloven.

Tegenwoordig kun je veel lezen over het onderwerp ‘Healty lifestyle’ Over dit onderwerp wordt veel geschreven. Je kun er ook niet om heen of je leest weer wat over’gezonde’voeding of een hypes als superfoods. Heel leuk en aardig deze artikelen, maar is het wel echt de waarheid wat er geschreven word?

Google is je beste vriend, zo je kun er alles vinden en één hand omdraai. Voor de duidelijkheid Google is een zoekmachine wat naar elke site kan verwijzen. Je komt sites tegen die net als ik blogs schrijven of deze informatie echt betrouwbaar is weet je nooit. Een groot deel van deze artikelen zijn van internet opgezocht en dat zie ik ook gewoon, zoals bepaalde standaard aanbevelingen, wat je wel of absoluut niet moet eten. Hoe gezond bepaalde dingen wel niet voor je zijn. Allemaal aan de groene smoothie’s, wat je wel en absoluut niet moet eten voor een fitbody. Allemaal oppervlakige artikelen.Wat heb je hier aan als persoon, iedereen is anders en heeft een andere voedingsbehoefte.

Toch blijven mensen kuddedieren en volgen graag wat andere ook doen.  Een jaar geleden was superfoods als tarwegras, goajibessen, chizazaad een vreselijke hype. De ene blog naar de andere schreef receptjes over deze superfood. Dit is nu weer weggezakt en achterhaald, omdat ‘superfoods’ helemaal niet bestaan. Daarom heb je een onderbouwing nodig voordat je echt weet of het wel waarheid is. Dit doe je met behulp van wetenschappelijke onderzoeken.

Wat is een wetenschappelijke onderbouwing?
Als student Voeding en Diëtetiek gebruik ik alleen maar wetenschappelijk onderbouwingen. Dit klinkt misschien heel officieel, laat ik het uitleggen. Als professioneel  kun je niet dingen overnemen die niet bewezen zijn, want hoe weet je dan of een behandeling werkt. Daarom wordt er in de gezondheidszorg gewerkt met Evidence Based Practice; gebruik maken van beschikbare informatie via databanken die doeltreffend zijn.

Dit zijn onderzoeken die gedaan zijn bij een grote groep mensen om bijvoorbeeld te kijken wat voor effect natrium heeft op een hoge bloeddruk deze worden in groepen verdeelt. Eén groep krijgt bijvoorbeeld voeding met minder zout en de andere groep volgt gewoon het eigen programma gedurende een periode. Hier komen dan resultaten uit en conclusies. Even heel kort uitgelegd, hier zijn nog veel aanvullingen en eisen bij maar dat laat ik even achterwegen.

Je kunt er als blogger wel over schrijven of je eigen ervaring delen als je dat leuk vind.
Wat je niet kunt doen is adviezen gaan geven over dat anderen dit ook moeten volgen. Wat voor jou heeft gewerkt wil niet zeggen dat het voor andere ook gaat werken. De voedings- en dieet doelen moeten op het lichaam afgestemd worden door een professioneel.

Wat je lees op internet is lang niet altijd waarheid, sommige dingen moet je met een korreltje zout nemen. Als je advies wil kun je beter naar een diëtist gaan voor persoonlijk advies en niet rond neuzen op internet.

x

 

Advertenties

Een gedachte over “Voedingsblogs, waarom je niet alles moet geloven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s