[Lifestyle] Aandachtspunten kitten

Vandaag een onderwerp waar ik nog nooit eerder over geschreven heb. Vandaag gaat het over huisdieren en dan met name over katten en kittens. Wat ik vreselijk vind om te zien of te horen is dat katten worden achtergelaten of gedumpt alsof ze niks waard zijn. Ik vraag mij dat af waarom ? Vandaar dat ik de aandachtspunten op een rijtje zet voordat je aan een kitten begint.

Ik ben opgegroeid met altijd een kat in huis en kan mij het ook niet voorstellen om zonder een diertje te moeten leven.Ongeveer drie jaar terug hebben wij een kitten in huis gekregen, deze zie je hierboven. Deze kat was absoluut geen schattige kitten. Ze kan bijten en heeft gewoon een ‘gebruiksaanwijzing’ ah toch blijft het een grappige kat vooral in de sneeuw.

  1. Kittens worden volwassen katten: ze blijven niet schattig en klein, ook dan zijn ze nog leuk. Wat je ook moet onthouden is dat je nooit kunt weten hoe het karakter van de kitten wordt. Vaak denken mensen van een kitten oooh die zijn zo schattig en lief, ja dat kan en zijn ze ook. Maar je kunt ook een kat treffen zoals ik die niet in dit kader past als ‘schattige kitten’.
  2. Maatjes: twee kittens uit het zelfde nest is een aanrader, ze hebben wat aan elkaar en kunnen zich dan beter vermaken.
  3. Ruimte en rust: Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben voor een kat en tijd. Het is sneu om een kat altijd binnen te laten zitten. Katten zijn buiten dieren en houden van jagen.
  4. Alle accessoires: denk aan een kattenbak, krabpaal, genoeg kleine speeltjes een etensbakje  een mandje dat op een veilige plaats staat en rust.
  5. Geduld: Dit is echt een belangrijk punt. Je moet echt geduld hebben met zo’n diertje. Mijn kitten was echt een drukte maker en beet op kabels en klauwde de meubels kapot. Rende als een gek door de kamer heen, had heel veel energie en het werd ook al snel duidelijk dat dit absoluut geen binnenkat zou worden. Nee deze had een karakter en een duidelijk gebruiksaanwijzing ze kan bijten en houd eigelijks niet van veel aandacht.Dit kan allemaal en dat is misschien wel niet leuk, maar dat zijn de consequenties. Je leert er van zelf mee omgaan.
  6. Kosten: Een kat is niet goedkoop, toch denk mensen van wel. Kattenbrokken, vlees en grit is op zich niet heel prijzig. Dan heb je nog kosten voor sterilisatie of castratie. Maar houdt ook rekening met onvoorziene kosten.
    Mijn eigen ervaring: wij hebben een pechvogel van een kat gehad werd aangereden kon niet meer goed lopen en werd aan één oog blind. Toch kozen wij ervoor om haar hier aan te laten helpen omdat ze gewoon verder nog gezond was.
  7. Onderhoud:Katten hebben eens in de aantal maanden een wormkuur nodig en ook een vlooiendrup. Daarnaast is het verstandig om je kat jaarlijks in te enten voor de kattenniesziekte.

Dit artikel schrijf ik op basis van mijn ervaring. Ik heb in mijn leven drie verschillende katten mee gemaakt. Allemaal hadden ze een eigen karakter dat is juist het leuke en de gezelligheid wat je van een dier kunt hebben.

 

Hebben jullie ooit kittens gehad of nu huisdieren?

11 gedachtes over “[Lifestyle] Aandachtspunten kitten

Geef een reactie

