Opleiding diëtist, wat doe ik allemaal

Ja ik studeer Voeding en Dietetiek, oh oke dus.. elk pondje komt door het mondje.. dit was de eerste opmerking die ik kreeg van een kennis toen ik vertelde over mijn studie. Aaaahh  waarom dacht ik, nee nee. Ik heb vaak het idee dat mensen geen idee hebben wat je allemaal moet weten om diëtist te worden.

Het is vaak de eerste gedachte bij een diëtist, afvallen laat ik dan gauw de wereld uit helpen. Het onderdeel afvallen is een heel klein mini onderdeel en daar heb je geen vier jaar studeren voor nodig. Voeding kom je altijd tegen elke dag ben je er bewust of onbewust mee bezig.

wp-1458596036385.jpeg

 De opleiding tot diëtist ben je bezig met het leren van veel ziektebeelden (pathologie en fysiologie), want daar horen allemaal voedingsadviezen bij. Denk maar de veel voorkomende welvaarts ziektes: hart en vaatziekte, hoge bloeddruk, diabetes mellitus, kanker, obesitas maar ook cholesterol, ondergewicht en daarnaast kun je ook voor voedingsadviezen, bepaalde allergieën terecht bij een diëtist.
Je leert veel over het lichaam en hoe het allemaal werkt, dit komt voor in biochemie hoe werken stoffen in het lichaam wat voor effect hebben vetten op het lichaam. Het voelt soms als of ik een arts ben die alles moet weten van de werking van het lichaam en al die Latijnse woorden moet kennen.

Het is ook zeker begrijpelijk, als je geen idee hebt hoe iets werkt in het lichaam kun je het ook niet vertellen aan je cliënt.  Stel er komt een patiënt met een hoge bloeddruk langs dan zul je wat meer kunnen vertellen over wat het lichaam doet en hoe het reageert. Welke voedingsmiddelen en leefstijladviezen hier bij horen. Het onderdeel leefstijl is ook een onderdeel wat mee doet , lichaamsbeweging, alcohol, eetgewoontes  en je dagelijkse leven om zou een passend advies te kunnen maken.

Voor de geïnteresseerden welke vakken krijg je allemaal, dit is per blok en jaar verschillend. Ik ben dit jaar begonnen aan mijn derde jaar.
– Skills: het leren van gespreksvoering
– Pathologie/ Fysiologie
– Biochemie
– Voeding: dieetbehandelingsrichtlijnen, voedingsadviezen, richtlijnen
– Celbiologie
– Ebp: wetenschappelijk manier van werken
– Psychologie
– Kooklessen:  dieet of voedingsgericht.
– Communicatie in de gezondheidszorg

Het is een hele leuke interessante studie, waar je veel kennis mee op doet. Je kunt het absoluut niet vergelijken met een voedingsdeskundige, gewichtsconsulent want deze hebben vaak een cursus gevolgd en vallen daarom niet onder het BIG artikel, dit is voor afgestudeerde diëtisten die werkzaam zijn een soort keurmerk en een beschermende titel.  Ik hoop dat ik zo een duidelijk beeld heb kunnen schetsen van de opleiding tot diëtist.

Als je nog vragen hebt over deze studie, of iets anders laat het even achter.

 

2 gedachten over “Opleiding diëtist, wat doe ik allemaal

  1. Grappig, ik heb ook overwogen om die studie te gaan doen en voordat ik begonnen was kreeg ik idd ook die opmerkingen over afvallen. Ben uiteindelijk logopedie gaan doen, dan heb je weer andere ‘opvattingen’ om te tackelen 😉

    Like

Geef een reactie

