Sta jij al ingeschreven?

Ik bedacht mij opeens wat en zo kwam ik op een nieuw onderwerp. Als ik in mijn omgeving vraag merk ik dat er weinig studenten zijn die ingeschreven staan voor een gewone woning! Vandaag wil ik het hier over hebben en deel ik mijn zoektocht, oneindig lange wachtlijsten en tips.

zwart wit verhuiskaart:

Kijk bij een kamer gaat alles veel gemakkelijker je schrijft je in en kunt vaak reageren via verschillende sites. Meestal heb je binnen een aantal maanden een kamer. Dit is tijdelijk want na je studie moet je er weer uit. Wat ik mij vooral afvroeg is hoeveel studenten staan eigenlijks ingeschreven voor een woning?

Het is natuurlijk flink balen als je past laat inschrijft en nog jaren moet wachten of terug moet gaan naar de ouders, omdat je niet ingeschreven stond voor een echte woning.

Ik ben sinds mijn twintigste ingeschreven voor zowel een woningen en ook voor studio’s in een stad. Ik vond dit zelf al best laat en baalde soms best dat ik hier niet eerder over nagedacht had. Regelmatig kijk ik naar het aanbod voor woningen en studio’s om op te reageren. Als je reageert op een woning zie je gelijk op welke plaats je staat, dit kan best teleurstellend zijn. Mijn ervaring is dat er lange wachtlijsten zijn.. zelfs in een dorp kun je wel 2 jaar wachten.  Het is natuurlijk niet iets waar je gelijk bij stil staat, wel een punt om rekening mee te houden.  Positief blijven!

Stof tot nadenken
Leeftijd?

Ik denk dat je best vroeg kunt inschrijven voor een gewone woning. Op een leeftijd van 18 á 20 is wel een geschikte leeftijd. Zo kun je nog de wachttijden overbruggen. Het is natuurlijk een persoonlijk voorkeur.

Hoe lang duurt mijn studie nog?

Je kunt kijken hoe lang je nog studeert en je ondertussen al inschrijven, zodat je de wachttijd verkort.

Waar wil ik wonen?

Dit is niet voor iedereen even makkelijk, wil je in de buurt van je familie wonen of wil je juist ergens anders wonen. Je weet natuurlijk nooit van te voren waar je terecht komt en waar je een baan vindt. Maar ergens inschrijven heeft altijd wel een voordeel.

Wachttijd

Wat ik al eerder schreef, woning zijn niet voor het oprapen er is in elke gemeente wel een wachtlijst. Ik denk dat je bij elke gemeente wel een aantal jaren moet wachten.

Andere mogelijkheden:particulier

Als je nog lang moet wachten kun je overwegen particulier te gaan zoeken. Dit gaat meestal sneller het kan wel duurder zijn.

Dit artikel heb ik op mijn eigen ervaring en zoektocht gebaseerd, ik ben erg benieuw hoe andere dit hebben aangepakt?

afbeelding

BLOGLOVIN  INSTAGRAM & FACEBOOK

2 gedachten over “Sta jij al ingeschreven?

  1. Ik heb me ook tijdens m’n studie ingeschreven voor een woning en kon uiteindelijk mijn laatste studiejaren doorbrengen in een huurhuis ipv een kamer. Als je de woning accepteert, vervallen je punten en moet je je dus weer opnieuw inschrijven. Het verschilt wel erg per gemeente hoe t gaat. In Groningen gaat het dus met een puntensysteem, maar ik ken ook gemeentes waar geloot wordt en je inschrijfduur er niet toe doet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

