Fotografie: Flatlay tips

Als je actief op Instagram bent kom je het vast vaak tegen de Flatlay!  Maar wat is dat? Het is heel simpel een foto maken die plat is en van de bovenkant gemaakt wordt. Het is een leuke en vooral creatieve manier van fotograferen. Hoe maak je de meest mooie foto’s en wat ik hier zelf voor gebruik deel ik vandaag.

Rustige achtergrond
Het is belangrijk om een rustige achtergrond te gebruiken. Ik zelf maak gebruik van een houten plaat. Deze heb ik wit geschilderd en dient als mijn achtergrond. Door gebruik te maken van een witte achtergrond laat je de accessoires die je gebruikt eruit springen.

Spullen die bij elkaar passen
Kies spullen die in een thema passen of goed bij elkaar passen. Voor de lente is het leuk om bijvoorbeeld te kiezen voor bloemen, met een zonnebril en pasteltinten. In het thema herfst kun je gebruik maken van oranje/bruintinten. Ik zelf ben dol op het fotograferen van eten. Dit kost tijd, maar het is erg leuk om te decoreren en alles mooi neer te leggen.

Compositie
Dit is één van de belangrijkste punten het kiezen van de juiste compositie, mijn tip is om niet alles schuin te gaan leggen dit oogt al vrij snel rommelig.  Ook een veel gebruikt compositie is in een v vorm dus alles in deze vorm leggen of diagonaal. Het ligt erg aan de spullen die je gebruikt, gewoon veel uitproberen en schuiven.

Kleur tonen
Stel kleuren op elkaar af dan blijft het rustig en overzichtelijk. Of kies juist voor contrast dus kleuren die tegen over elkaar in de kleurencirkel liggen, zodat het voorwerp er echt uit knalt.

Eigen stijl
Het leukste van allemaal is dat je een eigen stijl kunt creëren, ga op zoek naar accessoires, materialen en probeer eens wat. Laat door middel van producten waar jij een betekenis mee hebt zien wie jij bent.

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met dit soort flat lay foto’s het is een leuke creatieve manier is om je foto’s te delen. Mijn laatste flat lay foto heb ik gemaakt met een verhaal. Nu ben ik absoluut geen expert in het maken van deze foto’s maar ik probeer er wel mijn eigen draai aan te geven en is het erg leuk om mee bezig te zijn.

Oh.. vraag mij niet hoe lang ik met sommige foto’s bezig ben. Thuis verklaren ze mij onderhand wel voor gek.

Ken jij het al?

BLOGLOVIN  INSTAGRAM & FACEBOOK

 

 

10 gedachten over “Fotografie: Flatlay tips

  1. Dankjewel voor de goede tips! En inderdaad heel herkenbaar, ik word echt uitgelachen als ik weer allerlei leuke spulletjes verzamel om ‘leuk’ neer te leggen om vervolgens half over de tafel te hangen om er een mooie foto van te maken… Haha ach, het hoort erbij.

    Liked by 1 persoon

    1. Fijn te horen dat je er wat aan hebt, haha grappig te horen dat er meer zijn die dat herkennen. Alles voor een mooie foto het is gewoon leuk om mee bezig te zijn 😊

      Like

Geef een reactie

