5 tips minder afleiding tijdens het studeren

Je kunt zoveel dingen bedenken die misschien voor jou leuker zijn dan in een studieboek te kijken.  Oh ik moet nog even een foto posten op Instagram, nu nog even wat blogs lezen en daarna nog even het nieuws lezen. Allemaal hele leuk bezigheden als je het mij vraagt. Helaas de tentamens komen er weer aan, tijd om toch die kostbare tijd goed te gebruiken. Naast een studie niet altijd even praktische, hoe zorg je voor minder afleiding tijdens het studeren.
Afleiding:

Leg je telefoon weg
De telefoon het handigste wat je kunt hebben, foto’s maken uploaden het nieuws lezen even contact maken met vrienden. Het is misschien moeilijk, het levert wel wat op even geen telefoon en rustig bezig kunnen met studeren.

Post geen foto’s tijdens het studeren
Op de een of andere manier werkt dit bij mij niet. De gedachte dat ik een foto heb gepost op Instagram maakt mij nieuwsgierig en wil ik steeds op mijn mobiel kijken wie en wat. Daarom is het handig om tijdens het studeren even geen foto’s de posten onbewust zul je toch meer rust krijgen en niet steeds denk’oh even kijken wie er gelikt of gereageerd heeft

Blokkeer je sites
Wie herkent het op het ene moment ben je actief een samenvatting aan het typen op je laptop, wat literatuur hier en daar. Een paar minuten laten zo opeens.. stiekem wil je hier gewoon een excuses voor hebben maar je kom er niet onderuit. Je ben aan het online shoppen, oeps.. blogs lezen ohja even dat ene leuk katten filmpje kijken. Hier maak ik mij dus ook schuldig aan. Een handige oplossing is dat je voor een bepaalde tijd sites kunt blokkeren. Op deze site van kun je vinden hoe je dat kun instellen handig voor mensen zoals ik zie snel afgeleidt zijn op de computer.

Plannen en pauzeren
Maak voor jezelf een haalbare planning, schrijf dit op een to do list, welk vakken en hoeveel hoofdstukken je gaat behandelen. Plan niet teveel, waar ik zelf nogal een handje van heb. Neem na 2 uur even een pauze ga even na buiten of neem wat te drinken, zat je weer helemaal gefocust bent.

Juiste omgeving
Ik zelf kan in de meeste ruimtes wel werken, het liefst studeer ik toch in een ruimte waar geen mensen tegen mij praten en waar voldoende licht is. Ben jij een persoon die niet tegen rommel kan, ruim je kamer voor het studeren even op zodat je overzicht hebt ik je kamer en hopelijk ook in je hoofd. Zet de kachel niet te hoog, door warmte wordt je eerder vermoeid. Vandaar dat je beter kunt zorgen voor een normale temperatuur en een raam open zet voor de nodige frisse lucht, zo blijft je hoofd ook fris tijdens het studeren.

Welke tips gebruik jij?

VOLGEN JULLIE MIJN AL OP BLOGLOVIN  INSTAGRAM & FACEBOOK

 

 

Een gedachte over “5 tips minder afleiding tijdens het studeren

Geef een reactie

