My life as a student: diabetes practica

Mijn leven als student gaat naast het schrijven van blogs ook gewoon door. Ik schrijf inhoudelijk nooit veel over mijn studie, alleen kennis deel ik af en toe in een blog. Het leek mij leuk om eens wat te delen. Deze periode staat in het teken van onder ander ziektebeelden als diabetes en nieren.

Afgelopen maandag had ik een practica waar we ging uitzoeken of wij, mijn klas ook diabetes hebben, heel interessant als je het mij vraagt. De studie gaat wel verder dan alleen boeken, richtlijnen maar ook ervaren hoe het is als je diabetes hebt en je kunnen inleven in zo’n persoon.

Hoe dat er ongeveer uit zag en hoe het ging vertel ik verder in deze blog.
Het begon eigelijks al een paar dagen van de voren, je hoorde 3 dagen tussen de 250-300 gram koolhydraten te eten om de voorraad vol te hebben. ( nu heb ik mij daar niet specifiek aangehouden, verjaardagen en feestjes) Maandagochtend dan het practica om half 9 s’ochtends wat vroeg.. ik moest zelf om half 6 uit omdat ik 1,5 uur moet reizen heel fijn en je moest ook nuchter zijn, knorrende maagjes dus tijdens de les 😉 Allereerst moest je je urine testen met een strookje, daar kun je namelijk goed meten en bij diabetes kun je aceton in de urine voorkomen. Dit moest voor dat je wat gegeten had en ook nog eens na dat je wat gegeten had. Als het strookjes groen werd was het niet goed, maar dat kwam niet voor.

Dan begon het we werkten in groepjes van 3 personen en begonnen met het prikken in onze vingeren en deze bloedwaarden nuchter te meten. Die van mij was 4,8 en dat was goed volgens de richtlijnen moest het onder te 6 zijn.

Vervolgens moesten we alle drie verschillende oplossingen drinken, 1 glucose, 1 fructose en ik had sacharose dat had te maken met de opdrachten en om te kijken wat er precies gebeurt als je zo’n insulinepiek krijgt. Het was verder op zich niet heel interessant het kwam erop neer dat je de eerste 3 metingen om het kwartier moest meten en daarna nog 3 keer na het wachten van een halfuur. In totaal moest je 6 keer in je vingerprikken, deze meten daarna een heel dun rietje vullen met bloed en dit in een oplossing doen, deze ging daarna nog in een centrifuge en vervolgens nog een een spectrometer.

We voelden ons allemaal wat zwakjes, vermoeid en na deze les hadden we nog 2 uur les en dat was wel een beetje teveel van het goed. In die les zaten we er allemaal vermoed bij en konden ons niet  concentreren het had er vast heel komische uitgezien.

Ik vond het vooral interessant om eens mij in te leven in een persoon met diabetes, deze prikken ook gedurende de dag meerdere keren om de bloedglucosegehalte te meten.

 

Geef een reactie

