Energiebalans

Het nieuwjaar begint en de goede voornemens zijn waarschijnlijk gemaakt. Heb jij ze ook gemaakt? Ikzelf heb geen goede voornemens, het werkt voor mij niet. Het was laatst in het nieuws dat je beter in augustus kunt beginnen met het aanpassen van je leefstijl, naar de vakantie zodat je er dan een gewoonte van kunt maken. Een van de meeste goede voornemens zijn gezonder leven, afvallen en meer sporten. Dit kan samen goed gecombineerd worden.

In de folders en in de reclame worden weer shakes en maaltijdvervangers aanbevolen om wat kilootjes kwijt te raken.  Ik leg je uit waarom dat niet nodig is en waarom het allemaal draait om energiebalans.

Het is heel toevallig het Voedingcentrum sinds kort een video heeft gemaakt over energiebalans, het is een korte video met een simpel uitleg.


Voedingscentrum, uitleg energiebalans


Van eten en drinken krijg je energie en kan je lichaam goed functioneren kun je bewegen of je warmt houden. Vergelijk het met een batterij. Je eet en je laadt je op. Je energie loopt leeg door de energie uit je voeding te gebruiken.

Het komt erop neer dat energie krijgt en weer verbruikt. Een energiebalans houdt in dat je een lange periode voldoende energie binnenkrijgt en ook verbrand het is in balans en je blijft op gewicht. Zoals de weegschaal hier boven.

Positief energie balans: Krijg je meer energie binnen dan dat je verbruikt voor een langere periode dan zal het gewicht stijgen.

Negatief energie balans: Verbrand je meer energie dan dat je binnen krijgt dan verlies je gewicht.

Het komt er op neer dat je een evenwicht moet zoeken in je voeding en leefstijl, beweging hoort hier ook bij.  De hoeveelheid energie is afhankelijk van geslacht, lengte, lichamelijke arbeid en kun je berekenen.

Afbeeldingsresultaat voor geduld

Het enige wat je nodig hebt is geduld om je gedrag te kunnen veranderen, motivatie en je het jezelf het niet al te moeilijk maken. De klein aanpassingen kunnen ook effect hebben en het tijd geven. Wat je kunt veranderen in je voeding is per persoon verschillend wel kun je eten volgens de schijf van 5 die bestaan uit een aantal richtlijnen voor volwaardig en gevarieerd voeding.

Meer weten over veranderingen in je voedingspatroon?

Je kunt mij volgen via bloglovin  instagram & facebook

*copyricht, afbeelding afbeelding

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s