Wat je moet begrijpen over Friesland

“Waar kom je vandaan”? uit Friesland. Oh zo ver weg? uhm dat valt wel mee hoor..”Dan spreek je zeker ook Fries”? nou nee, mijn gedachte, zie ik eruit dat ik Fries praat is dat standaard dan? Oh Friesland die stugge en nuchtere mensen?

IMG_0474.JPG

Dit zijn een paar zinnen die vaak worden gevraagd als zeg dat ik ergens in Friesland woon. Ach ik neem het met een korreltje zout we hebben zo allemaal wel onze gedachtes over provincies en steden. Ja ik kan ook zeggen over een stad als Amsterdam wat een drukke, oude stink stad. Niet dat ik dat nou gelijk zou zeggen, maar als voorbeeld. Ik als echte nep Fries of wanneer ben je een echte Fries ik weet het niet eens. Ik zet wat punten op een rijtje, wat je echt moet begrijpen over Friesland en niet Friezen.

  1. Nee we spreken niet allemaal standaard de Friese taal,  dat willen we ook niet Verwacht dit ook niet gelijk als vooroordeel. Ik ga er ook niet gelijk vanuit dat iemand uit Groningen ook Gronings praat.
  2. We kunnen het ook niet allemaal de Friese taal verstaan. Het is voor sommige ook gewoon vreemd en ja ik denk ook wel eens hé wat. Al hoewel het went als je het vaker hoort.
  3. Ik kan mij ook ergeren aan Friezen en wereldvreemde mensen die denken dat alle inwoners van Friesland ook daadwerkelijk Fries spreken. We wonen gewoon in Nederland hé.  Oke nee wacht het allerergste zijn Friezen die de moeite niet nemen om te schakelen tussen de Friese taal en algemeen beschaafd Nederlands. Hallo, ik ga toch ook niet Duits tegen iemand praten als de andere in het Engels praat.
  4. Nee we wonen niet allemaal op een boerderij, ja er zijn veel koeien, schapen en groene weilanden vol met gras, zo nu en dan stinkt het hier, ja dat hoort bij landelijk wonen. Je ziet ook tractoren en landbouw voertuigen en nee we vervoeren ons niet met paard of wagen overal na toe.
  5. We lopen niet allemaal op klompen, vroeger als kind trouwens wel met Nijntje erop lachen toch?
  6. Het openbaar vervoer is hier slecht, neem dit zeker mee in je dagelijks leven. Echt het went en je komt tot nieuwe mogelijkheden. Je leert creatieve reisopties te verzinnen bus – trein – bus of trein – trein – bus of fiets-trein-bus. Alles is mogelijk! Als ik mensen hoorde uit de Randstad die liepen te klachten dat de NS een trein verbinding aanpaste waardoor ze 10 minuten langer onderweg waren, dacht ik wat zeur je nou! Hier is de gehele treinverbinding verslechterd. Hier heb je mindere trein en bus verbindingen leer er mee leven of stap in de auto.
  7. Wij hebben geen last van files yay.. soms wel last van koeien op het spoor…
  8. Stug kunnen Friezen zijn in meer of in mindere mate dit is gewoon persoonlijk en zullen ook in andere provincies  voorkomen.
  9. Soms is het hier wat saai, vooral in dorpen met weinig voorzieningen voor jongeren. Je leert je wel te vermaken vooral als kind zijnde bomen klimmen, slootjes springen, hutten bouwen.
  10. We trekken ons niet veel aan van meningen van anderen of uit de media. De zwarte pieten discussie was in Friesland bijna niet te vinden hier waren gewoon zwarte pieten.
  11. Nuchterheid, dat vind je hier wel. We maken ons niet snel druk, blijven koel en houden niet van schijnheiligheid of mensen die uit te hoogte doen. Doe maar normaal en wees duidelijk.
  12. We moeten het hebben van de natuur, landschap en dieren, niet van drukke dicht gebouwde steden.

Oké dit heb ik allemaal wat sarcastische geschreven en met een knipoog. Ik vind het voor grappig als ik weer dingen hoor over Friesland. Zo erg is het hier niet hoor 🙂 Ik ben in iedere geval blij dat ik hier ben opgegroeid en misschien komen andere tot een ander inzicht. 🙂

6 gedachten over “Wat je moet begrijpen over Friesland

  1. Dat ”wat woon je ver weg” herken ik. Vergeet niet dat het anders om net zo ver is.. 😉

    Ik herken ook veel punten, rust, ruimte, nuchter, openbaar vervoer.
    owjah, dat mensen denken dat we altijd op klompen lopen…(waarom denkt iemand dat uberhaupt?)
    Groeten uit Drenthe.

    Like

Geef een reactie

