Het nieuws van afgelopen week..

De afgelopen week kwamen de beelden van het slachthuis Debra voorbij, ik en vast velen met mij die met de neus op de feiten werden gedrukt. Ik wist het deels wel, vorige jaar tijdens een hoorcollege werd beelden laten zien. Hoe het slachten van dieren precies ging. Wat vond ik dat een vreselijk uur en alleen naar mijn mobiel gestaard. Ik hoef dat soort dingen niet te zien, ik weet het wel, iets van niet willen zien denk ik. Het gebeurt dieronvriendelijke slacht (tot zo ver het diervriendelijk kan) nog steeds en dit vlees word hier in Nederland verkocht.

Het is een reden tot nadenken ook mede door het ontwikkelen van een nieuwe voedingsproduct dat met de vleesconsumptie te maken heeft. Ik ben anders naar duurzaamheid, milieu en dierwelzijn gaan kijken.

Ik maakte de test van het Voedingscentrum: hoe groot is jouw voedselafdruk? je kunt deze hier vinden, het is wel handig om te zien hoe duurzaam en milieuvriendelijk je bent. Mijn uitslag kwam uit op 1.1 hectare grond en dat zou het liefst rond de 0,9 horen te zijn. Ook staan er een aantal tips die je eventueel zou kunnen aanpakken.

Ik word geen vegetariër of veganist en zal ik ook nooit worden, dat zie ik niet zitten. Ik kan niet zonder kaas, eieren en zo nu en dan een goed stukje vlees. Ik wil best iets voor het milieu en dierenwelzijn doen. Tot op zekere hoogte het hoeft niet mijn leven te beheersen. Het lijkt mij geen probleem om een paar dagen in de week geen vlees te eten en te variëren met vis of peulvruchten. Ik zou dan een een flexitariër zijn als je het een naam zou moeten geven.

Ben jij bezig met duurzaamheid, milieu en dierenwelzijn?

 

4 gedachten over “Het nieuws van afgelopen week..

  1. Ik vind t ook naar om te zien hoe dieren worden geslacht. Ik wordt geen vegetariër het enige wat ik niet koop is make-up wat getest is op dieren.

    Like

  2. Zelf ben ik ook geschrokken van deze beelden, my god zeg, ik heb het heel snel weer afgezet. Ik heb er serieus nooit echt over nagedacht (misschien heel erg, maargoed), maar dit was wel even shocking. Ik moet wel zeggen dat ik sindsdien geen varkensvlees meer heb gegeten, maar het gebeurd natuurlijk met zoveel andere dieren ook. Liefs.x

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

