Motivatie| Vallen en opstaan

De laatste weken van mijn derde jaar zijn begonnen. De tijd gaat enorm snel en ik heb nog veel te doen.  Het wordt even bikkelen tot ik mijn laatste achterstanden heb weg gewerkt en ik ben goed op weg. Een reden dat ik minder blog soms moet prioriteiten stellen, want dit is mijn toekomst.

Afgelopen week kreeg ik te horen dat mijn opleiding geen vertrouwen in mij heeft om mijn achterstand in te halen, leuk om te horen. Wat zal betekenen dat ik studievertraging zal krijgen. Het kan best demotiverend zijn. Voor mij is dat in dit geval niet zo, ik geloof er nog in. De punten die in nog moet krijgen zijn allemaal te halen in deze periode. De uitspraak is te tekort door de bocht. De laatste loodjes wegen het zwaarst en de komende weken hang ik de nerd nog even uit. Om het tegendeel te bewijzen, want wie is school om een uitspraak te doen terwijl ze geen idee hebben wie ze voor zich hebben? 🙂

Dan kennen ze mij niet goed genoeg, ik geef niet snel gewonnen en dat bracht mij tot de dit artikel. Waar ik ooit begon en waar ik naar toe ben gewerkt. Laat je niet gek maken door negatieve uitspraken van anderen er zijn veel dingen mogelijk als je dat wilt! Motivatie en doorzettingsvermogen!

Top 20 Motivational Quotes Ever #Quotes #Motivation:

Waar ik ooit ben begonnen

Soms vergeet ik helemaal waar ik ooit ben begonnen, mijn weg begon op het vmbo-basis met een extra kleine klas en waar nodig meer begeleiding. Deze indicatie op basis van de CITO toets, wat niks zegt. Dit was veel te makkelijk voor mij en één jaar later begon ik mijn tweede jaar op vmbo-kader. Ook dit was achteraf gezien nog steeds niet uitdagend, maar ik vond het op dat moment prima, het wisselen van klassen wilde ik niet nog eens. Na vier jaar ontving ik mijn vmbo-kader diploma en ging ik heel wat anders doen. Ik stroomde in op mbo 4 interieur design en weer vier jaar later had ik mijn diploma. Ik heb kort getwijfeld of ik dit wel zou kunnen en of ik misschien toch een tussenjaar zou willen. De knoop snel door gehakt en gelijk verder gegaan met hbo. Met nooit vakken als biologie en chemie te hebben gehad toch mijn propedeuse gehaald en dat gaf de doorslag ik ga verder dit gaat lukken. Nu al weer bijna aan het einde van deze studie, ongelooflijk ik sta hier eigenlijks nooit bij stil, mijn houding is nuchter ik zie wel waar het schip strand. ”Meer dan je best kun je niet doen” is een uitspraak die thuis vaak wordt gezegd.

Opleidingsniveau zegt niks!

Tegenwoordig wordt er nog steeds een beetje neerbuigend gesproken over vmbo of mbo’ers waar ik een beetje allergische van wordt. Het valt zelf op in het nieuws dat ze het meer hebben over havo en vwo examens dan vmbo examens. Ik snap dat nooit zo goed, ook tijdens mijn opleiding nu hoor ik studenten een negatieve mening vormen over mbo’ers ”oh makkelijk en sommige opleidingen heb je geen papiertje voor nodig” Je hebt denkers en doeners, beiden hebben kwaliteiten. Als ik hier dan wat van zeg en vertel waar ik ooit ben begonnen dan kijken ze je aan van oh echt, dat had ik niet verwacht, wat knap… tja vooroordelen hé. Sommige mensen hebben er een handje van om zich ‘beter’ te voelen, alstublieft doe dat niet. Laten iedereen in zijn waarden.

Tips voor motivatie en doorzettingsvermogen

  1. Stel prioriteiten, Het komt niet vanzelf, soms moet je kiezen en prioriteiten stellen. Wat is voor nu belangrijker en wat kan later?
  2. Plan niet te veel tegelijk, zorg voor overzicht en maak het realistisch. Wat moet eerst?
  3. Vallen en opstaan, je weet nooit wat je kunt als je het niet probeert. Soms valt het tegen het kan ook meevallen. Ik wist niet of ik wel geschikt was voor hbo aangezien het een bèta studie is met scheikunde waar ik nooit les in gehad had. Ik ging er voor en verdiepte mij er goed in oefen oefen en dat gaf een positief resultaat.
  4. Vergeet niet waar je ooit bent begonnen, Som vergeet je helemaal wat je al hebt bereikt. Misschien geeft het je meer energie om door te gaan omdat je weet wat je kunt.

This Pin was discovered by Casidy Bair Hill. Discover (and save!) your own Pins on Pinterest.:

Gefeliciteerd je heb een artikel gelezen van meer dan 700 woorden en ik moest zeggen dit is het langste artikel dat ik ooit heb geschreven.  Ik hoop dat lezers hier wat aan hebben.

Hoe blijf jij gemotiveerd?

Geef een reactie

